Multimodalność komunikacji
red. Justyna Winiarska, red. Aneta Załazińska
Obrazowanie w Komunikacji; 1
Page(s): 136
Language: polski
Section: nauka o mediach
ISBN: 9788376388984
Electronic version: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/633
|
Electronic edition |
---|---|
Przekonanie o wielotrybowości komunikacji oznacza przyjęcie postawy metodologicznej otwartej na fakt, że dokonywany nieustannie przez człowieka proces nadawania znaczeń wykorzystuje różne systemy – tryby semiotyczne. Komunikacja nie ogranicza się bowiem do wymiany komunikatów językowych, a zdolności komunikacyjne człowieka należy rozważać jako całość nieredukowalną do zachowania słownego. Takie podejście, określane niekiedy mianem multimodalnego, nie faworyzuje żadnego z systemów semiotycznych, choć może wysuwać jeden z nich na pierwszy plan.
Mimo iż określenie multimodalność czasem budzi zastrzeżenia terminologiczne, uznajemy je za najbardziej odpowiadające podejściu metodologicznemu reprezentowanemu w tym tomie. Zbliżone znaczeniowo, a często konkurencyjne terminy: polisemiotyczność, polisensoryczność, multimedialność, wielokanałowość profilują specyficzne ujęcia tego problemu. Oczywiście w wielu sytuacjach dają się zastosować wymiennie względem terminu multimodalność, jednakże z naszego punktu widzenia są wobec niego hiponimiczne, dlatego konsekwentnie będziemy mówić o zjawisku multimodalności ludzkiej komunikacji.
red. Justyna Winiarska, red. Aneta Załazińska
Kraków : Księgarnia Akademicka, 2018
Obrazowanie w Komunikacji;
Section: nauka o mediach
Page(s): 136
Language: polski
ISBN: 9788376388984