Publishing House
Proceed to the Publishing House

Wizje romantyzmu w literaturze i publicystyce polskiej XX wieku

red. Maciej Urbanowski, red. Andrzej Waśko

Kraków : Księgarnia Akademicka, 2020
Page(s): 364
Language: polski
Section:
ISBN: 9788381381772
Electronic version: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/121
Printed edition
Electronic edition

32,00 PLN 28,80 PLN

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 28,80 zł
In Stock

 

red. Maciej Urbanowski, red. Andrzej Waśko

Kraków : Księgarnia Akademicka, 2020

Section:

Page(s): 364

Language: polski

ISBN: 9788381381772

 Granice chronologiczne XX wieku pokrywają się w przybliżeniu z granicami interesującego nas w tym tomie zjawiska. Około roku 1900 wstępuje na scenę pierwsze pokolenie znające romantyzm wyłącznie ze źródeł pisanych i przekazów historycznych. Modernizm literacki zostaje wówczas zidentyfikowany z neoromantyzmem, a widoczne odrodzenie w publicystyce i postawach pokolenia przeżywa dziedzictwo polityczne trzech wieszczów. Druga Rzeczpospolita otacza to dziedzictwo oficjalnym kultem, a zarazem – nieoficjalnie – inicjuje falę antyromantycznych buntów, polemik i przewartościowań. Katastrofa wojenna powoduje odrodzenie tradycji romantycznej w literaturze emigracyjnej i w świadomości politycznej głównych ośrodków emigracji. Wyraźny powrót romantyzmu politycznego – choć refleksyjny i krytyczny – obserwujemy także w literaturze schyłkowego PRL-u, aż po stan wojenny.

Jak z tego wynika, różne „wizje romantyzmu” wydają się stałym składnikiem polskiego modernizmu w szerokim rozumieniu tego terminu. Natomiast próba zerwania z tą tradycją i jej wymazania z kultury współczesnej pod hasłem „końca paradygmatu romantycznego” kojarzy się z programem ponowoczesności. Namysł nad zjawiskami opisywanymi przez autorów tej książki wydaje się więc szczególnie istotny zwłaszcza dziś, w epoce wielkiego sporu o kanon literacki i kanon kultury.