Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Dydaktyka szkoły wyższej z perspektywy wyższej szkoły zawodowej

Krystyna Choińska, Jadwiga Kowalikowa, Małgorzata Pachowicz

Kraków : Księgarnia Akademicka, 2019
Stron: 195
Język: polski
Dział:
ISBN: 9788381381017
Wydanie drukowane
 

45,00 40,50

Pozycja dostępna

 

Krystyna Choińska, Jadwiga Kowalikowa, Małgorzata Pachowicz

Kraków : Księgarnia Akademicka, 2019

Dział:

Stron: 195

Język: polski

ISBN: 9788381381017

Wyższe szkoły zawodowe włączyły się w system polskiego szkolnictwa wyższego niedawno. Ich powstanie wiąże się z przemianami społeczno-politycznymi, jakie zachodziły w Polsce w późnych latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Spełniały one potrzeby i aspiracje środowisk, które – kierując się względami zarówno praktycznymi, jak i ambicjonalnymi – zapragnęły umożliwić młodym ludziom dostęp do edukacji na szczeblu wyższym bliżej domu rodzinnego, a więc mniejszym kosztem. W jakiejś mierze należy wiązać ich powstanie z oficjalnie realizowanym wówczas planem upowszechnienia tzw. scholaryzacji na poziomie pogimnazjalnym i policealnym, jaki został wpisany w przeprowadzaną w tym czasie reformę szkolną. Dzięki inicjatywom obywatelskim samorządowym, które zaowocowały powołaniem do życia nowych uczelni, liczna rzesza maturzystów otrzymała podwójną szansę na zdobycie wykształcenia wyższego. Po pierwsze – dawało ją im zniesienie egzaminów wstępnych, po drugie – ułatwienie w rozwiązywaniu problemów komunikacyjno-bytowych. Jeśli się spojrzy na działalność wyższych szkół zawodowych z perspektywy ponad dwudziestoletniej, wypada ocenić pozytywnie efekty ich pracy. Wychowały bowiem wielu specjalistów w różnych dziedzinach. Ich liczni absolwenci uzyskali dyplomy magisterskie, a nierzadko również doktorskie.