Publishing House
Proceed to the Publishing House

Podróże do wnętrza opery barokowej. Od Monteverdiego do Mozarta

Jean-Louis Martinoty

RAFAŁ MONITA OFICYNA ARTYSTYCZNA ASTRAIA, 2016
Page(s): 270
Section:
ISBN: 9788365686015
 
 
 

 

Jean-Louis Martinoty

RAFAŁ MONITA OFICYNA ARTYSTYCZNA ASTRAIA, 2016

Section:

Page(s): 270

ISBN: 9788365686015

"Podróże do wnętrza opery barokowej" to książka oferująca czytelnikowi wyjątkowe spojrzenie na operę barokową. Jean-Louis Martinoty – wybitny reżyser, autor ponad stu realizacji operowych w wiodących teatrach muzycznych Europy, a także pisarz i eseista fascynujący się operą, nie tylko jako materiałem scenicznym, ale również jako zjawiskiem mającym swój kontekst literacki, historyczny psychologiczny i alegoryczny – wybrał na podstawie swoich doświadczeń reżyserskich 12 oper, które według niego są kamieniami milowymi w dziejach gatunku, dzieł od Monteverdiego, poprzez Cavallego, Charpentiera, Rameau, Haendla aż do tych oper Mozarta, które według niego posiadają barokowe cechy. Autor patrzy na nie okiem nie tylko reżysera, ale także humanisty. Z niezwykłą erudycją poszerza nasze horyzonty spojrzenia na dzieło barokowe, spoglądając na nie w sposób odmienny od typowego przewodnika operowego, wyłapując żyjące w nich rozmaite konteksty, a także próbując rozszyfrowywać ich tajemne znaczenia i alegorie czytelne dla ludzi z tamtej epoki. Całość wpisuje się w bogaty okres kultury, nie tylko muzycznej, xvii i xviii wieku. 

Lektura obowiązkowa, dla tych, którzy chcą pogłębić i odświeżyć swoje spojrzenie na epokę baroku i dzieło operowe tych czasów. 


Jean-Louis Martinoty
(1946–2016) francuski reżyser, pisarz, eseista, dziennikarz, człowiek radia i krytyk muzyczny. W jego bogatej biografii reżyserskiej znajdziemy ponad sto realizacji operowych na najznakomitszych scenach muzycznych. Jednak szczególne miejsce zajmują wśród nich realizacje oper barokowych, w której to dziedzinie był prekursorem, przygotowane pod kierownictwem muzycznym takich postaci, jak John Eliot Gardiner, Michel Corboz, Nikolaus Harnoncourt, czy René Jacobs. Najsłynniejsze z jego realizacji barokowych to Herkules zakochany Francesco Cavallego (Opera w Lyonie), Semele Haendla (Badisches Staatstheater w Karlsruhe), Dawid i Jonatan Marca-Antoine’a Charpentiera (Opera w Lyonie), Koronacja Poppei Monteverdiego (Atelier Lyrique de Tourcoing), Z rodu Boreasza Jeana-Philippe’a Rameau (Festiwal w Aix-en-Provence). Ciekawym doświadczeniem jest zrealizowane w 1985 na deskach Opery Paryskiej, a także w wersji filmowej, Pasticcio pt. Przygody pięknej nieznajomej, stworzone całkowicie z fragmentów oper Haendla z zachowaniem wszelkich reguł stylistyki barokowej. Przygodę tę autor opisuje na kartach niniejszej książki. Przedstawienia realizowane przez Jeana-Louisa Martinoty’ego były niezwykle cenione z powodu rzetelnego podejścia do dzieła operowego i umiejętności wydobycia z nich niezwykłej prawdy i piękna. Jego realizacje stawały się wydarzeniami artystycznymi, honorowanymi licznymi nagrodami.