Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Granice Nałkowskiej

red. Agata Zawiszewska

UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI, 2015
Stron: 344
Dział:
ISBN: 9788362206056
 
 
 

 

red. Agata Zawiszewska

UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI, 2015

Dział:

Stron: 344

ISBN: 9788362206056

Monografia Granice Nałkowskiej nawiązuje do sprawdzonej formuły

książek wydawanych w Uniwersytecie Szczecińskim w cyklu „Rozbiory”:

pretekstu do pracy twórczej dostarczyła tym razem powieść Zofii Nałkowskiej,

pozornie dokładnie „przeczytana” przez historyków literatury. Autorki i Autorzy

nie poprzestali tym razem na roztrząsaniu jednego utworu, lecz podążyli drogą

wyznaczoną przez metaforę, uzupełniając w ten sposób słownik użytecznych pojęć

krytyki feministycznej, do której praca ta przynależy. Metafora „granicy” jest w moim

przekonaniu nie mniej poręczna niż np. metafory „własnego pokoju”, „wariatki

na strychu”, „Innej”, „siostry Szekspira” czy imaginarium macierzyńskie. Co ciekawe,

graniczność, bycie na granicy dobrze przystają do doświadczeń pisarskich

Zofii Nałkowskiej i następujących po niej autorek, a także do wyrażanego wielokrotnie

przez kobiety poczucia społecznego, politycznego i egzystencjalnego

(nie)przynależenia przy jednoczesnym odczuciu ciasnoty, braku ruchu, nieznośnej

zależności od norm. Autorki i Autorzy tomu poszukują tego pojęcia u źródła, w tak

zatytułowanej powieści, zwracając zwłaszcza uwagę na limity jej recepcji, ograniczenia

stylów lektury, ale też próbując nowych narzędzi do ponowionej pracy rozbioru.

Wykraczają jednak poza Granicę, sondując na różne sposoby tematy, poetyki,

światopogląd, biografię Zofii Nałkowskiej i dzieje jej wchodzenia–wychodzenia

poza główny nurt literatury polskiej.

 

                                                                       Z recenzji prof. dr hab. Ingi Iwasiów

 

 

Agata Zawiszewska

Zofia Nałkowska i granice

 

I.

Anna Godzińska

Nowa kobieta

 

Klaudia Ziewiec

Samobójstwo w powieściach Zofii Nałkowskiej

 

Barbara Zielińska

Romans Teresy Hennert: z ukosa, na wprost

 

II.

Piotr Krupiński

Dom nad szczurami. O Granicy Zofii Nałkowskiej

 

Agata Zawiszewska

Służąca jako nagie życie

 

Adrianna Seniów

Zofii Nałkowskiej praca nad językowo-stylistycznym kształtem Granicy

 

Joanna Krajewska

„Jestem inna niż oni…”. Granica i Zofii Nałkowskiej poszukiwanie siebie

w autokomentarzach i recepcji

 

Sylwia Karolak

Granica w nauczaniu języka polskiego

 

Ursula Phillips

 Granice przekładu: Granica Zofii Nałkowskiej jako tekst feministyczny

 

III.

Sylwia Panek

„Wybiła godzina kryzysu dyskrecji”. Krytyk o pisarce

 

Ewa Graczyk

„Nie tylko słowa”. O inny obraz modernizmu w Polsce

 

IV.

Danuta Dąbrowska

Istnieć w sobie, żyć w historii. O Dziennikach Zofii Nałkowskiej


Lena Magnone

„Codzienny modernizm”. O diarystyce Zofii Nałkowskiej i Anaďs Nin

 

V.

Marta Tomczok (Cuber)

„Krew i dymy holokaustów”. Węże i róże wobec kwestii żydowskiej

w twórczości Zofii Nałkowskiej

 

Rachel F. Brenner

Zofia Nałkowska: Milczenie i Słowo w relacji świadka Holokaustu

 

Magdalena Marszałek

Granice świadectwa w prozie Zofii Nałkowskiej (kilka uwag o Medalionach)

 

Anna Kondracka-Zielińska

Komu jest potrzebna dzisiaj Nałkowska? Twórczość pisarki

w nowej podstawie programowej języka polskiego szkoły ponadgimnazjalnej

 

Indeks nazwisk