Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Ordinarium missae najstarszych diecezjalnych graduałów krakowskich i jego znaczenie dla kultury muzycznej w Polsce

Alicja Jończyk

Wydawnictwo: POLIHYMNIA Wydawnictwo, 2015
Stron: 284
Dział:
ISBN/ISSN: 9788378472698

 

Autor: Alicja Jończyk

Wydawnictwo: POLIHYMNIA Wydawnictwo, 2015

Dział:

Stron: 284

ISBN/ISSN: 9788378472698

Powyższa publikacja krytycznie poddaje analizie i ujawnia tendencyjne zawężenie zakresu wkładu Polski do rozwoju muzyki religijnej, w tym liturgicznej, zwłaszcza u muzykologów niemieckich. Podjęta charakterystyka i systematyka źródeł, analiza stylistyczna i formalna tekstów kanonicznych i tropowanych to cenna propozycja metodologiczna ukazująca jedność pomiędzy elementami formy a zasadami retoryki poetycko-muzycznej.

Siostra Alicja Jończyk wykazała w swojej publikacji m.in. zależności melodyki od quantum tekstu. Interesujące w pracy autorki są etapy zmian, dobór, częstotliwość, deformacje, zanik niektórych modi. Cennym wkładem jest penetracja czy i na ile melodie Ordinarium Missae krakowskich rękopisów mają wpływ na formę, technikę może nawet przemianę muzyki wielogłosowej, czy też są tworem skostniałym, pozbawionym kontaktów z innymi formami muzycznymi. Jest to zagadnienie istotne dla ogólnokulturowego spojrzenia na chorał gregoriański. Na przykładzie wybranych utworów Tabulatury Jana z Lublina autorka wykazała niezbicie formotwórczą jego rolę. To poważny wkład do badań historii muzyki polskiej, znaczenia dla kultury muzycznej nie tylko w Polsce.