Twórczość polskich kompozytorów drugiej połowy XX i początku XXI wieku wobec przemian i osiągnięć muzyki europejskiej
Ewa Nidecka
Stron: 226
Dział: muzyka
ISBN: 9788379965298
|
|
---|---|
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Główne nurty i kierunki rozwojowe w muzyce europejskiej w XX wieku wobec idei epoki
1.1. Zagadnienia wstępne
1.2. Spuścizna modernizmu
1.3. Neoklasycyzm
1.3.1. Narodziny neoklasycyzmu we Francji
1.3.2. „Nowa rzeczowość” w Niemczech
1.4. Folkloryzm
1.4.1. Wpływ twórczości I. Strawińskiego na kształt europejskiego folkloryzmu
1.4.2. Wpływ twórczości B. Bartóka na kształt europejskiego folkloryzmu w świetle jego badań etnograficznych
1.4.3. Folkloryzm w wybranych krajach słowiańskich Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej
1.4.3.1. Znaczenie twórczości L. Janáčka w Czechach
1.4.3.2. Znaczenie twórczości E. Suchoňa na Słowacji
1.4.3.3. Znaczenie twórczości G. Enescu w Rumunii
1.5. Dodekafonia i serializm
1.5.1. Osiągnięcia szkoły wiedeńskiej
1.5.2. Koncepcja techniki serialnej K. Stockhausena i P. Bouleza
1.6. Muzyka elektroakustyczna w świetle osiągnięć awangardy europejskiej
1.7. Postmodernizm – nowy wymiar duchowości
ROZDZIAŁ 2
Główne nurty i kierunki rozwojowe w twórczości kompozytorów polskich drugiej połowy XX i początku XXI wieku
2.1. Polska awangarda muzyczna drugiej połowy XX wieku
2.1.1. Kontekst społeczno-polityczny i kulturowy wobec głównych tendencji rozwojowych polskiej twórczości kompozytorskiej
2.1.2. Tematyka i zainteresowania twórcze
2.2. Twórczość kompozytorów polskich wobec głównych nurtów europejskich
2.2.1. Wpływy francuskie na polski neoklasycyzm
2.2.2. Folkloryzm w muzyce polskiej XX wieku i następnego stulecia
2.2.2.1. Muzyka ludowa jako inspiracja w polskiej twórczości kompozytorskiej. Przegląd problematyki
2.2.2.2. Znaczenie twórczości K. Szymanowskiego w rozwoju folkloryzmu w twórczości kompozytorów polskich drugiej połowy XX wieku
2.2.2.3. Wpływ twórczości B. Bartóka i innych kompozytorów europejskich na rozwój folkloryzmu w Polsce
2.2.2.4. Oblicza polskiego folkloryzmu w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku: od W. Lutosławskiego do H.M. Góreckiego
2.2.3. Dodekafonia i serializm w realiach muzyki polskiej
2.2.4. Muzyka elektroakustyczna w działalności Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
2.2.5. Idee postmodernizmu w twórczości kompozytorów polskich ostatniej fazy
Bibliografia
Spis przykładów muzycznych
Indeks nazwisk
Synopsis
Ewa Nidecka
UNIWERSYTET RZESZOWSKI, 2018
Dział: muzyka
Stron: 226
ISBN: 9788379965298