Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości

Tomasz Mielczarek

TOWARZYSTWO AUTORÓW I WYDAWCÓW PRAC NAUKOWYCH "UNIVERSITAS", 2018
Stron: 260
Dział:
ISBN: 9788324234028
 
 
 

 

W sumie więc można uznać, że los tygodników opinii uzależniony jest od umiejętności szybkiego i wprawnego odczytywania sygnałów płynących z systemu medialnego i systemu społeczno-politycznego. Ich ekonomiczna kondycja wyprzedzająco informuje o koniunkturze rynku medialnego, ale prawidłowe jej zdiagnozowanie zakłócane jest przez normatywne lub ekonomiczne oddziaływanie władz państwowych na rynek medialny.Treściowa zawartość tygodników opinii sygnalizuje zjawiska społeczne. Toczące się na ich łamach kampanie publicystyczne zazwyczaj wynikają z realnych problemów społecznych.Zatrudnieni w nich dziennikarze stanowią elitę swego zawodu. Mają także istotny wpływ na praktyczne uczenie dziennikarstwa. Stanowią wzór, do którego dążą, lub z którym porównują się adepci tego zawodu.Redakcje tygodników opinii zaczęły dywersyfikować swój produkt. Jego papierowa wersja z biegiem czasu traci na znaczeniu zastępowana zróżnicowanymi cenowo pakietami dostępu do baz danych (artykułów, analiz, itp.) wytworzonych przez poszczególne redakcje. Z Zakończenia  Książka wyszła spod pióra najwybitniejszego badacza współczesnego polskiego systemu mediów profesora Tomasza Mielczarka. Jej czytelnik otrzyma pracę o ogromnej zawartości faktograficznej i skłaniającą do głębokich refleksji nad współczesnymi mechanizmami komunikacji masowej. Wywoła duże zainteresowanie wśród studentów dziennikarstwa, politologii i kulturoznawstwa. Bez wątpienia sięgną po nią uczestnicy życia politycznego i kulturalnego, znajdując w niej impuls do głębokich przemyśleń. prof. zw. dr hab. Wiktor Pepliński  Praca jest bardzo interesująca, wartościowa i potrzebna czytelnikom, zarówno medioznawcom jak i pokoleniom studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych. Wielką zaletą jest warstwa faktograficzna, jak i trafne i wyważone podsumowania ewolucji linii redakcyjnej poszczególnych tytułów i wieloletnich trendów. dr hab. Ryszard Filas

 

 

Spis treści Wstęp Rozdział pierwszyPrasa opinii czy ilustrowane magazyny społeczne? Starożytni Grecy nie czytali czasopism Przegląd definicji Historia zjawiska Kształt współczesnego rynku Rozdział drugi„Polityka”. Mozolna ewolucja Peerelowskie początki Zmieniać się czy nie zmieniać? Sześciolatka obfitości Rynkowe realia Na froncie politycznej wojny Rozdział trzeci„Wprost”. Radykalne rewolucje Okres poznański Przeprowadzka do Warszawy Nietrafione pomysły Poszukiwanie nowej koncepcji Rozdział czwarty„Newsweek”. Atrofia oryginalnego produktu Made in USAPrzebudowa wydawniczego portfolio „Będziemy krytykowali władzę, nie przejmując się wrzaskiem marginesu” Rozdział piątyUtwierdzanie konserwatywnej tożsamości „Uważam Rze” „wSieci” „Do Rzeczy” Zakończenie Bibliografia Aneks 1 Aneks 2 Indeks nazwisk