Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Historia w kulturze ponowoczesnej. Koncepcje - metody -perspektywy badawcze

red. Reznik Milos

Universitas. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, 2017
Stron: 265
Dział:
ISBN: 9788324230372

 

Człowiek ponowoczesny żyje w ciągłej teraźniejszości, a imperatyw elastyczności wymaga dostosowywania planów na przyszłość do kapitalistycznej gospodarki rynkowej. To jednak odbija się na przeszłości, gdyż historię można sprzedać jak każdy inny produkt. W jaki sposób ów hedonistyczny konsumeryzm odbija się na reprezentacjach przeszłości w przestrzeni publicznej?Zakres tematyczny książki, w której publikują badacze z czternastu wiodących ośrodków akademickich w Europie, wykracza poza dotychczasowe metody analizy przeszłości w  teraźniejszości, prowadzone pod hasłami polityki historycznej czy pamięci zbiorowej. Tematy tu podejmowane obejmują związki historii z mediami i gospodarką, są również zadawane pytania o skutki ekonomizacji przeszłości dla współczesnego rozumienia historii. Miloš Řezník, Magdalena Saryusz-Wolska, Sabine Stach i Katrin Stoll współpracują w zespole badawczym „Funkcjonalność historii w późnej nowoczesności” w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie (Deutsches Historisches Institut Warschau). Instytut istnieje od 1993 roku. Do jego zadań należy prowadzenie badań naukowych nad historią Polski i stosunków polsko-niemieckich w kontekście europejskim i międzynarodowym. Ponadto Instytut wspiera naukową debatę historyczną na płaszczyźnie międzynarodowej. Spis treści Miloš Řezník, Magdalena Saryusz-Wolska, Sabine Stach, Katrin StollHistoria w późnym kapitalizmie: wprowadzenieI. Upublicznianie historiiMadeleine BrookHistoria, narracja historyczna a „rekonstrukcja historyczna”: krótki zarys dotychczasowych zjawisk i debatCord Arendes, Juliane TomannWytyczanie dróg ku sferze publicznej: czym są public history i historia stosowana?II. Sprzedawanie historiiVeit DammHistoria i funkcje jubileuszy historycznych w świecie biznesu i pracy od XIX wieku po współczesność Manfred GriegerHistoria przedsiębiorstw jako „zagospodarowanie przeszłości”: niemiecka historia i komunikacja historyczna w XXI wieku III. Przeżywanie historiiSabine StachCzas podróży w czasie. O turystyfikacji historii najnowszej w XXI wieku w WarszawieMarketa SpiritovaJubileusz jako wydarzenie: „aksamitna rewolucja” w popularnej kulturze pamięciIV. Pokazywanie historii Judith Keilbach „Nowe obrazy” w telewizji historycznej. O zastosowaniu i waloryzacji nagrań z czasów narodowego socjalizmu Angela Schwarz „Niedźwiedzie, które jeżdżą na rowerach jednokołowych”? Historia i jej funkcje w grach komputerowych o XX-wiecznych dziejach Europy Środkowo-Wschodniej Bettina Severin-Barboutie Opowiadanie historii przez komiks: sprawozdanie z badań V. Upolitycznianie historii Monika Heinemann Muzeum historyczne jako fabryka pamięci – polski boom muzealny z perspektywy nowej muzeologii Marcin Napiórkowski Powtarzanie rewolucji. Analiza strukturalna debaty sejmowej z 10 listopada 1997 r. nad exposé premiera Jerzego Buzka i uchwałą z okazji rocznicy odzyskania niepodległości Noty o autorach Indeks nazwisk