Nowoczesna dydaktyka akademicka języków klasycznych. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Zakład Dydaktyki i Metodyki Języka Łacińskiego Instytutu Filologii Klasycznej Uniwersyteteu W arszawskiego 27 listopada 2015 roku
red. Monika Mikula, red. Magdalena Popiołek
Page(s): 156
Section: językoznawstwo
ISBN: 9788364111679
|
|
---|---|
Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Zakład Dydaktyki i Metodyki Języka Łacińskiego Instytutu Filologii Klasycznej Uniwersytetu Warszawskiego (Warszawa, 27 listopada 2015).
„Współczesne czasy z niezwykle szybko rozwijającą się techniką stawiają przed nauczycielami nowe wyzwania. Może ona być atrakcyjnym konkurentem języków klasycznych, ale odpowiednio wykorzystywana przyczynia się wręcz do wzrostu ich popularności. Dlatego w pracy Marka Hermanna (JCJ UJ) Łacina w XXI wieku czytelnik znajdzie propozycję potraktowania łaciny jako języka, dzięki któremu możemy dotrzec do etycznych autorytetów starożytności, wciąż aktualnych także dzisiaj. (…)
Zresztą translatoria łacińskie mogą być rownież źródłem wyśmienitej zabawy, oraz, co najistotniejsze, sposobem ukształtowania ogólnojęzykowych umiejętności tłumacza, nie tylko specjalisty od języków klasycznych, co z dowcipem, na podstawie własnych doświadczeń, udowadnia Dorota Sutkowska (IFK UW), pytając nieśmiało Kształcenie tłumaczy? Z praktyki translatoriów łacińskich.”
Ze „Słowa wstępnego”
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
Grażyna Czetwertyńska – Autonomia studenta w dydaktyce języka łacińskiego. Język dla wybranych?
Inga Grześczak – Cuique suum, czyli koniecznośc profilowania zajęć stosownie do kierunku studiów
Marek Hermann – Łacina w XXI wieku
Katarzyna Ochman – …a grammaticorum insidiis cavere… Przemówienie Jakuba Facciolatiego „O tym, że języka łacińskiego nie należy się uczyć z podręczników gramatycznych” (1713). Wprowadzenie metodyczne i tekst łaciński
Iwona Żółtowska – Praca grupowa w nauczaniu języków klasycznych
Dorota Sutkowska – Kształcenie tłumaczy? Z praktyki translatoriów klasycznych
Janusz Ryba – Ćwiczenia translacyjne w nauczaniu języka łacińskiego na poziomie początkującym
Katarzyna Głogowska – Czynne nauczanie języka łacińskiego wczoraj i dziś – prezentacja programu i materiałów dydaktycznych Exercete Latine!
Karolina Ekes – Łacina dla współczesnych Kleopatr. Prezentacja podręcznika dla studentów kosmetologii
Kamila Mrozek-Kochanek – Klasycy łączcie się! O roli Facebooka w propagowaniu działalności antycznych kół naukowych
Bogdan Sobiło – Golias for ever, czyli dlaczego (nie) należy uczyć greczyzny z anachronicznego podręcznika
Indeks osób
red. Monika Mikula, red. Magdalena Popiołek
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2016
Section: językoznawstwo
Page(s): 156
ISBN: 9788364111679