Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego

red. Anna Janus-Sitarz

Wydawnictwo: Universitas. Towarzystwo Autorów i Wyda, 2017
Stron: 346
Dział:
ISBN/ISSN: 9788324231041

 

Autor: red. Anna Janus-Sitarz

Wydawnictwo: Universitas. Towarzystwo Autorów i Wyda, 2017

Dział:

Stron: 346

ISBN/ISSN: 9788324231041

Wszyscy uczniowie mają prawo do osiągania sukcesu na miarę swoich możliwości, do troski, czasu i uwagi nauczycieli, do dostosowywania do ich potrzeb tempa i metod pracy. Jak jednak polonista, realizując jeden program nauczania w tradycyjnym systemie klasowo-lekcyjnym, może rozwijać talenty, reagować na braki, motywować do nauki? Autorzy niniejszej książki przedstawiają zarówno przyczyny kłopotów z odpowiadaniem na odmienne potrzeby i zainteresowania młodych ludzi, jak i dobre praktyki indywidualizacji, inspirowane doświadczeniami dydaktyk zagranicznych. Podsuwają przykłady indywidualizacji w kształceniu językowym i literacko-kulturowym, propozycje różnicowania lektury i sposobów jej czytania. Czytelnik znajdzie tu odpowiedzi na pytania, jak pracować z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, jak diagnozować przyczyny niedostosowania społecznego młodych ludzi. Eksperci podpowiadają, jak radzić sobie w środowisku wielokulturowym, jak pracować z przybyszami i jak do spotkania z nimi, wolnego od krzywdzących stereotypów narodowościowych, przygotować klasy; jak małym imigrantom i reemigrantom stwarzać warunki, aby mogli włączyć się w obowiązujący system kształcenia, poznać dobrze język i zrealizować wymagania programowe, pozwalające na dalszą edukację. W szkole bowiem KAŻDY UCZEŃ JEST WAŻNY. WSTĘP
Każde dziecko w szkole jest inne – każde jest ważne [Anna Janus-Sitarz]
I. OBLICZA INDYWIDUALIZACJI – DIAGNOZY I MOŻLIWOŚCI
Indywidualizacja nauczania w opinii polonistów [Elżbieta Piątek]
Indywidualizacja jako wyzwanie dla współczesnej szkoły. Rozwiązania amerykańskie [Witold Bobiński]
„Budzące się szkoły”, czyli „od kultury nauczania do kultury uczenia się” [Maciej Pabisek]
Dostrzec jednostkę w drużynie. Podejście Responsive Classroom wobec indywidualizacji nauczania [Agnieszka Handzel]
II. INDYWIDUALIZACJA W KSZTAŁCENIU JĘZYKOWYM I LITERACKO-KULTUROWYM
Każdy może mówić własnym językiem… O indywidualizowaniu pracy na lekcjach kształcenia językowego [Ewa Horwath]
Wyrazić siebie, zrozumieć świat. Tekst uczniowski a indywidualizacja nauczania [Ewa Nowak]
W pojedynkę i w tłumie (także cyfrowym), czyli o indywidualizacji podczas lektury [Agnieszka Kulig]
Dziesięć stron świata Anny Onichimowskiej. Literacki atlas problemów wobec różnych potrzeb uczniów [Martyna Jelonek]
III. NAUCZYCIEL POLONISTA W PRACY Z UCZNIEM ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI I WYCHOWAWCZYMI
Funkcjonowanie uczniów niedostosowanych społecznie w grupie rówieśniczej [Patrycja Huget]
Indywidualizacja nauczania jako odpowiedź na zróżnicowane potrzeby edukacyjne wszystkich uczniów [Iwona Kołodziejek]
IV. „SWOI” I „OBCY” NA LEKCJACH POLSKIEGO
Oswajanie obcości. Obraz imigranta w literaturze dla dzieci i młodzieży
[Anna Janus-Sitarz]
Edukacja włączająca wobec różnorodności językowej i kulturowej uczniów [Agnieszka Rabiej]
Rola nauczyciela w podejściu interkulturowym [Iwona Janowska]
Polsko-niepolskie dzieci w polskiej szkole – studium (re)emigracyjnych problemów uczniów [Ewa Lipińska, Anna Seretny]
V. REALIZACJA PROGRAMU A ODMIENNOŚĆ POTRZEB I ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW. NARZĘDZIA INDYWIDUALIZACJI
Od indywidualności nauczyciela do indywidualizacji nauczania. O modyfikowaniu i tworzeniu programów [Agnieszka Kania]
Ocenianie kształtujące w pracy nauczyciela polonisty jako element motywujący ucznia do nauki [Agnieszka Guzik]
Twine jako narzędzie przejściowego etapu edukacji, czyli czy nauczanie zindywidualizowane może nauczyć pracy w grupie [Maciej Pabisek]