Wydawnictwo
Kliknij, aby przejść do Wydawnictwa

Taktyki wizualne. Michel de Certeau i obrazy

red. Katarzyna Thiel-Janczuk

UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI, 2016
Stron: 306
Dział:
ISBN: 9788323340430
 
 
 

 

Wydana w 1980 roku we Francji książka Michela de Certeau Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, która stała się punktem wyjścia do powstania niniejszego tomu, inspirowała liczne nurty rozwijających się od ponad trzydziestu lat badań kulturowych. Choć jednak zaproponowane przez Certeau pojęcia „taktyk” i „strategii” zadomowiły się już na stałe w słowniku badań nad kulturą popularną, studiach postkolonialnych czy urban studies, rzadko pojawiają się one w kontekście badań nad kulturą wizualną. Autorzy zbioru stawiają sobie za cel uzupełnienie tego braku, biorąc za punkt wyjścia fakt, że – pomimo znikomej w gruncie rzeczy liczby dzieł francuskiego myśliciela poświęconych wprost namalowanym obrazom czy patrzeniu – w całej swej twórczości poruszał się on konsekwentnie w obszarze problematyki przedstawienia.

„Autorzy tomu ujawniają rolę, jaką koncepcja widzenia odgrywa w samym centrum myśli Michela de Certeau. Odpowiednia lektura jego pism teologicznych oraz prac poświęconych tradycji i myśli mistycznej stawia czytelnika wobec zagadnienia relacji między widzialnym a niewidzialnym oraz między obrazami ciała a funkcjonowaniem ciała jako obrazu. Ta książka próbuje zatem wypełnić rzeczywiście istotną lukę w polskiej humanistyce. Całość składa się na bardzo interesującą lekturę, która może odegrać w polskiej humanistyce zauważalną rolę, wzbogacając zarówno rozważania semiotyczne, jak i dotyczące teorii obrazu czy teorii wizualności, a więc mające konsekwencje na przykład dla filmoznawstwa, historii sztuki, wiedzy o fotografii i badań nad kulturą popularną oraz nowymi mediami”.

Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Moraczewskiego